Data dolar: nowa waluta oparta na wartości poufnych informacji
Ponieważ ilość danych osobistych wzrasta lawinowo, klienci mogą nie zdawać sobie sprawy, że dysponują źródłem cennej waluty, która posiada wartość niezależną od położenia geograficznego. Według Kaspersky Lab brak świadomości rzeczywistej wartości własnych danych stanowi ogromną przeszkodę w przekonaniu ludzi, że powinni chronić swoje informacje. Firma ma nadzieję, że eksperyment z walutą data dolar zwróci uwagę na tę kwestię, a tym samym przyczyni się do bezpieczniejszego korzystania z internetu.
Data dolar jest przede wszystkim sposobem na zwiększenia świadomości wartości danych - powiedział David Emm, główny badacz ds. cyberbezpieczeństwa, Kaspersky Lab. Jeśli strona internetowa oferuje usługi za darmo, ale wykorzystuje dane klienta w celu czerpania zysków ze swojego serwisu, powinna stosować symbol taki jak nasz data dolar, aby pokazać, że w rzeczywistości ma miejsce pewna forma wymiany.
Kaspersky Lab zademonstrował, jak można wykorzystywać dane jako walutę w swoim tymczasowym sklepie, otwartym przez dwa dni w Londynie. Sklep przyciągnął klientów, którzy pragnęli zdobyć ekskluzywne plakaty oraz inne prace znanego artysty ulicznego Bena Eine'a. Wszystko przypominało normalne zakupy w sklepie - klient przeglądał produkty, wybierał te, które mu się podobały, a następnie płacił za nie przy kasie. Jednak gdy poproszono o zapłatę, nie chodziło o to, co klient ma w swoim portfelu, ale o data dolary - nową walutę stworzoną przez Kaspersky Lab, na którą składają się osobiste dane klientów przechowywane na ich smartfonach: zdjęcia, filmy lub treści konwersacji.
Łatwo zapomnieć o ogromnej ilości danych, które każdego dnia udostępniamy innym. Uczucie utraty, jakiego doświadczamy, gdy informacje zostają nam zabrane wbrew naszej woli, jest się o wiele bardziej realne, kiedy ktoś fizycznie zabierze nam telefon i zdecyduje, jakie dane wykorzystać. Tego interesującego efektu można było doświadczyć w naszym sklepie Data Dollar Store. Nasze globalne badanie pokazało, że 29% osób na całym świecie padło ofiarą cyberataku, a 39% nie zabezpiecza swoich urządzeń przed atakami. Klienci powinni cenić swoje dane tak samo jak pieniądze trzymane w portfelach i na kontach - dodał David Emm.
Kaspersky Lab przygotował film prezentujący eksperyment z walutą data dolar oraz sposób, w jaki sposób klienci zareagowali na nietypowy sposób robienia zakupów. Film jest dostępny na stronie https://youtu.be/F91IVou10Tk.
Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky Lab jako źródła.
Wszystkie informacje prasowe są dostępne na stronie https://www.kaspersky.pl/nowosci.