Liczba oszustw wykorzystujących powiadomienia przeglądarki wzrosła trzykrotnie w pierwszych trzech kwartałach 2019 r.

Powiadomienia push zostały wprowadzone w przeglądarkach kilka lat temu jako przydatne narzędzie, które umożliwia czytelnikom bycie stale na bieżąco z treściami dzięki regularnym aktualizacjom informacji. Jednak obecnie są one często wykorzystywane do bombardowania odwiedzających strony internetowe niechcianymi reklamami, a nawet zachęcania ich do pobierania szkodliwego oprogramowania. Przydatne, przyjazne dla użytkownika funkcje takie jak powiadomienia push to łatwe w użyciu instrumenty przeprowadzania oszustw opartych na socjotechnice, dlatego ich rosnąca popularność wśród cyberprzestępców nie jest dużym zaskoczeniem. W związku z wykrytym niedawno oszustwem związanym z zaproszeniami kalendarza eksperci z firmy Kaspersky postanowili przyjrzeć się dokładniej oszustwom i phishingowi wykorzystującym powiadomienia, aby ustalić, w jaki sposób narzędzie to może być wykorzystane do szkodliwych celów.
Ponieważ wysyłanie powiadomień wymaga zgody użytkownika, atakujący wymyślają różne, często innowacyjne sposoby podstępnego skłonienia użytkowników do subskrybowania. Zidentyfikowano następujące opcje:
- ukrycie zgody na subskrypcję pod innym działaniem, takim jak CAPTCHA,
- odwrócenie działania przycisków "Akceptuj" i "Odrzuć" na alertach subskrypcji,
- wyświetlanie powiadomień z phishingowych kopii popularnych stron internetowych,
- wyświetlanie fałszywych okienek wyskakujących subskrypcji na stronach internetowych.
W powszechnym oszustwie wykorzystywane są komunikaty podszywające się pod powiadomienia systemowe, takie jak alerty o infekcji wirusem. Przekierowują one użytkowników na phishingowe kopie zaufanych stron internetowych, a następnie nakłaniają ich do pobrania różnych płatnych narzędzi rzekomo umożliwiających wyczyszczenie komputera z zagrożeń. Jednak potencjał wykorzystania powiadomień push do tego rodzaju oszustw jest znacznie większy.
Zaobserwowaliśmy wzrost oszustw związanych z powiadomieniami push, ponieważ cyberprzestępcy nieustannie adaptują w kreatywny sposób nowe technologie w celu manipulowania użytkownikami. Liczba ofiar gwałtownie wzrosła, ponieważ omawiana funkcja jest szeroko rozpowszechniona i łatwa do wykorzystania w oszustwach za pośrednictwem mediów społecznościowych. Powiadomienia push stanowią niezwykle przydatne narzędzie, dzięki któremu użytkownikom nigdy nie umkną istotne informacje. Jednak, tak jak ze wszystkim, co ma związek z internetem, również w przypadku okienek wyskakujących należy zachować czujność i zezwalać na powiadomienia, jedynie wtedy gdy ma się całkowitą pewność, że dane informacje są przydatne i pochodzą z zaufanych źródeł - powiedział Artemi Owczinnikow, badacz ds. cyberbezpieczeństwa z firmy Kaspersky.
Porady bezpieczeństwa
Eksperci z firmy Kaspersky przygotowali kilka zaleceń, które pozwolą użytkownikom uchronić się przed otrzymywaniem irytujących powiadomień oraz oszukańczych reklam:- W miarę możliwości zablokuj wszystkie oferty subskrypcji poza tymi, które pochodzą z popularnych i zaufanych stron internetowych. Zachowaj czujność i uważaj, abyś nie został przekierowany na fałszywą stronę internetową.
- Jeżeli nie ma możliwości łatwego zrezygnowania z niechcianej subskrypcji, zablokuj ją w ustawieniach przeglądarki.
- Zacznij korzystać z niezawodnego rozwiązania zabezpieczającego, takiego jak np. Kaspersky Total Security, które blokuje oferty subskrypcji push w przeglądarkach wykorzystywane w oszustwach i reklamach, usuwa subskrypcje, które zostały już zatwierdzone, i oferuje skuteczną ochronę przed phishingiem.
Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky jako źródła.
Wszystkie informacje prasowe są dostępne na stronie https://www.kaspersky.pl/nowosci.