Połowa pracowników ogląda treści dla dorosłych na urządzeniach wykorzystywanych do pracy zdalnej - wynika z nowego badania firmy Kaspersky
Nowa "normalność", w jakiej znaleźli się obecnie pracownicy, zaczyna odbijać się na równowadze pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Niemal jedna trzecia (31%) pracowników przyznała, że poświęca więcej czasu na pracę niż wcześniej. Jednocześnie 46% przeznacza więcej czasu na aktywność prywatną. Ta zmiana może wynikać z tego, że pracownicy nie muszą dojeżdżać do pracy czy podróżować tak dużo jak wcześniej.
Z raportu wynika również, że pracownikom trudniej jest oddzielić pracę od aktywności prywatnej, szczególnie w sferze IT. Powodem do niepokoju dla firm może być fakt, że 51% pracowników, którzy przyznali się do częstszego oglądania treści dla dorosłych od momentu przejścia na pracę zdalną, twierdzi, że robi to na urządzeniach wykorzystywanych do celów zawodowych. Niemal jedna piąta (18%) pracowników nie waha się używać do tego sprzętu otrzymanego od pracodawców, podczas gdy 33% przyznaje się do oglądania pornografii na prywatnych urządzeniach, które wykorzystywane są również do wykonywania pracy.
Ponadto 55% pracowników twierdzi, że obecnie czyta więcej wiadomości. O ile jest to zrozumiałe - naturalnie ludzie chcą być poinformowani o rozwoju sytuacji związanej z nowym koronawirusem - w 60% czynność ta jest realizowana na urządzeniach wykorzystywanych do pracy. Wiąże się to z potencjalnym ryzykiem infekcji szkodliwym oprogramowaniem, jeśli pracownicy nie będą uważali na to, jakie zasoby oraz strony internetowe odwiedzają.
Pracownicy mają również w zwyczaju wykorzystywanie do celów związanych pracą usług, z których korzystają prywatnie - co potęguje potencjalne zagrożenia, łącznie z ujawnieniem poufnych informacji biznesowych. Na przykład 42% pracowników używa prywatnych kont poczty e-mail do celów związanych z pracą, a 49% przyznaje, że robi to częściej teraz, gdy pracuje z domu. 38% wykorzystuje prywatne komunikatory, na które nie zezwala dział IT ich firmy, a 60% twierdzi, że w nowych warunkach oddaje się takim praktykom częściej.
Organizacje nie mogą spełniać wszystkich próśb użytkowników, pozwalając pracownikom korzystać z dowolnych usług. Należy znaleźć równowagę pomiędzy wygodą użytkownika, koniecznością biznesową a bezpieczeństwem. W tym celu firma powinna zapewnić dostęp do usług zgodnie z zasadą przyznawania minimum niezbędnych uprawnień, implementować połączenia VPN oraz wykorzystywać bezpieczne i zatwierdzone systemy korporacyjne. Tego rodzaju oprogramowanie posiada pewne ograniczenia, które zmniejszają jego użyteczność, z drugiej strony jednak oferuje większą gwarancję zapewnienia bezpieczeństwa - powiedział Andriej Jewdokimow, dyrektor ds. bezpieczeństwa informacji w firmie Kaspersky.
Porady bezpieczeństwa
Firma Kaspersky zaleca pracodawcom następujące działania pozwalające zapewnić bezpieczeństwo swoim pracownikom oraz danym firmowym:- Zaplanuj szkolenie z podstaw bezpieczeństwa dla swojego personelu. Może być ono realizowane online i obejmować niezbędne umiejętności, takie jak zarządzanie kontami i hasłami, bezpieczeństwo poczty e-mail, bezpieczeństwo punktów końcowych.
- Pamiętaj o stosowaniu najnowszych poprawek dla urządzeń, oprogramowania, aplikacji oraz usług.
- Zainstaluj sprawdzone oprogramowanie, takie jak Kaspersky Endpoint Security Cloud, na wszystkich punktach końcowych, łącznie z urządzeniami przenośnymi, oraz włącz zapory sieciowe. Wybrane rozwiązanie powinno zawierać ochronę przed zagrożeniami WWW oraz phishingiem.
- Zainstaluj niezawodne rozwiązanie bezpieczeństwa, takie jak Kaspersky Total Security, w celu zapewnienia sobie wszechstronnej ochrony przed szerokim wachlarzem zagrożeń.
- Pobieraj materiały edukacyjne oraz rozrywkowe wyłącznie z zaufanych źródeł i nie używaj do tego celu urządzeń przeznaczonych do pracy.
Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky jako źródła.
Wszystkie informacje prasowe są dostępne na stronie https://www.kaspersky.pl/nowosci.