Podczas przerwy świątecznej dzieci interesowały się Minecraftem, treściami "zrób to sam" oraz Donaldem Trumpem
Tego roku dzieci miały bardzo nietypową przerwę świąteczną i ferie zimowe. Ze względu na epidemię w wielu państwach nie można było korzystać z zaplecza turystycznego, a odwiedzanie rodziny było niewskazane albo wręcz zabronione. Aby dowiedzieć się, jak dzieci rekompensowały sobie brak aktywności na zewnątrz, eksperci z firmy Kaspersky przeanalizowali zanonimizowane zapytania wpisywane przez użytkowników rozwiązania Kaspersky Safe Kids w okresie od 20 grudnia do 10 stycznia. Zbadane metadane obejmowały zapytania wpisywane za pośrednictwem serwisów Bing, Google, Yahoo! oraz YouTube, zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i na stacjonarnych.
Najpopularniejsze wyszukiwania dotyczyły serwisu YouTube (21%), gier (15%), translatorów (11%), platform komunikacyjnych (10%) oraz muzyki (9%).
W serwisie YouTube dzieci najczęściej szukały treści związanych z grami wideo (37%). W szczególności popularne były kanały streamerów grających na żywo w różne gry (39%) oraz dotyczących określonych produkcji, jak np. Minecraft (19%). Inne najczęściej wyszukiwane gry w serwisie YouTube to: Among Us, Brawl Stars oraz Gacha Life - produkcja pozwalająca tworzyć własne historie wideo.
Druga najliczniejsza (21%) kategoria wyszukiwań w serwisie YouTube dotyczyła konkretnych vlogerów lub kanałów. Dużą popularnością wśród dzieci cieszył się na przykład temat "zrób to sam", o czym świadczy fakt, że trzy najczęstsze zapytania dotyczyły takich kanałów jak 5-Minute Crafts, 123 GO! oraz Troom Troom. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę rodzicom, że kanały te tworzą treści z nastawieniem na liczbę wyświetleń, a proponowane tam porady często nie działają lub nawet mogą być niebezpieczne.
Trzecim najpopularniejszym tematem wyszukiwanym w serwisie YouTube była muzyka. Dzieci interesowały się głównie zespołami BlackPink oraz BTS (przedstawiciele nurtu K-pop), Arianą Grande, Billie Eilish oraz raperem Travisem Scottem. Najpopularniejsze wśród dzieci utwory to: Baby Shark, Dance Monkey oraz Savage Love.
Oprócz muzyków i vlogerów dzieci szukały też informacji na temat innych znanych osób. Najczęściej był to prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump, który wyprzedził takich celebrytów jak aktorka Emma Watson czy biznesmen i wizjoner Elon Musk.
Tej zimy dużym zainteresowaniem cieszył się również serwis TikTok, który odnotował 800 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie w ponad 150 krajach. W czasie ferii zimowych dzieci wpisywały w wyszukiwarki takie zapytania jak "TikTok mashup", "jak zmienić tryb ograniczony w TikToku" oraz dotyczące określonych TikTokerów. Ponadto najpopularniejszym wyzwaniem było "spróbuj się nie zaśmiać".
Popularność filmów pokazujących, jak można zrobić coś samemu, świadczy o tym, że dzieci nadal uwielbiają tworzyć coś własnymi rękami, a zamiłowanie do produkcji Gacha Life może pomóc rozwijać umiejętności opowiadania historii i tworzenia kreskówek. TikTok inspiruje dzieci do kręcenia kreatywnych filmów, a koreańskie gwiazdy popu podobają się między innymi ze względu na rozbudowane choreografie taneczne w teledyskach. Jak widać, dzisiejsze dzieci, które nie znają świata bez gier wideo, YouTube'a czy komunikatorów, potrafią zorganizować sobie rozrywkę mimo pandemii - powiedziała Anna Larkina, ekspertka ds. analizy zawartości WWW w firmie Kaspersky.
Wskazówki dla rodziców
Eksperci z firmy Kaspersky przygotowali dla rodziców kilka wskazówek, które sprawią, że ich dzieci będą miały pozytywne i bezpieczne doświadczenia online:- Zachęcaj dziecko, aby wykorzystywało środowisko cyfrowe do rozwijania kreatywności i umiejętności autoekspresji. Możesz np. zaproponować mu granie w gry muzyczne lub wspólny udział w wyzwaniu wideo.
- Zadbaj o bezpieczeństwo dziecka online, pomagając mu odpowiednio skonfigurować ustawienia prywatności jego kont w mediach społecznościowych.
- Poznaj bliżej zainteresowania swojego dziecka. Dzięki rozwiązaniu Kaspersky Safe Kids będziesz otrzymywać regularne raporty dotyczące tego, co wypełnia jego dzień. Rozwiązanie to analizuje wyszukiwania online dziecka i zarządza ilością czasu spędzanego przed ekranem bez naruszania przestrzeni prywatnej.
Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky jako źródła.
Wszystkie informacje prasowe są dostępne na stronie https://www.kaspersky.pl/nowosci.